KJERNEVERDIER

Jesusfellesskapet har 5 kjerneverdier som vi ønsker skal prege våre liv og alt vi holder på med. Verdiene er Guds nærvær, familie, disippelskap, Guds kraft og misjon. Her kan du lese mer om hva de innebærer:

I. G U D S N Æ R V Æ R
 
A) Menigheten er et tempel
Gjennom hele bibelen ser vi at Guds lengsel er at vi skal være hans folk og at han skal være vår Gud. At han kan bo midt iblant oss. Menighetens fremste hensikt er å være et tempel for Gud, et hvilested for hans nærvær. Han lengter etter relasjon og intimitet med oss. Det er dette vi er skapt til og det er grunnen til at Jesus kom for å dø for våre synder. Han åpnet en ny og levende vei gjennom forhenget.

B) En kultur av tilbedelse og bønn
Fokus på Guds nærvær betyr at vi legger stor vekt på lovsang og bønn. Vi tror det er viktigere å søke Gud og møte Han enn å undervise om Han. Undervisning av ordet er selvsagt viktig, men vi setter hans nærvær enda høyere. Derfor ønsker vi å ha en kultur av tilbedelse og bønn som berører himmelen og forandrer jorden. Hunger etter Gud og hengivenhet til han i lovsang og bønn forløser Hans nærvær i blant oss. Vi tror at lengsel etter mer av HAN er naturlig for oss som kristne!

C) Alt kommer ut av Guds nærvær
Vi tror at alt kommer ut fra Hans nærvær. Det betyr at Hans nærvær kommer først og at vi ikke kan kompromisse på det. Ut fra det vil alle andre ting i Guds Rike vokse frem. Fokus på Gud først, så mennesker, gir en rett balanse mellom å bli fylt opp/utrustet for så å tjene andre.

D) Bli fylt av Ånden
Vi tror at det er viktig å bli stadig fylt av Den Hellige Ånd, Ef.5:18. Vi ønsker å bli fylt igjen og igjen som enkeltindivider og som menighet. Erfaring av Gud er viktig. Det er i møte med Gud at forandring og forvandling skjer. Utøselsen av Den Hellige Ånd på Pinsedag, Apg.2:1-4 - Ble etterfulgt av at de samme menneskene ble fylt av DHÅ i Apg.4:31 og sikkert mange flere ganger enn det! Hvis de første kristne trengte dette, så trenger vi det også.

II. F A M I L I E
 
A) Gud er en Far
Vi er Guds barn og vi er hverandres søsken. I menighet finner vi åndelige mødre og fedre. Det betyr at menighet er familie. Hvis vi skal representere Han må vi være gode på nære relasjoner! Vi ønsker å ha et tett fellesskap mellom hverandre, sterke relasjoner med åpen og god kommunikasjon. At vi kommer sammen i hjemmene for spise sammen, ha nattverd og ha fellesskap. Å leve som kristne vil si å leve liv sammen. (Apg.2:44 og 4:32)

B) Identitet som sønner og døtre
Vi er elsket av Gud og kan få leve ut fra vår identitet som Hans elskede barn. Vi ønsker ikke farløshet og slavementalitet, men barnekår. Vi får ikke vår verdi ut fra hva vi gjør, men ut fra den vi er. Dette gir identitet, helhet og frihet!

C) Sunne mennesker, ekteskap og familier
Vi vil ha vekt på sunne ekteskap og familier, og vil fokusere på dette i undervisning og kurs, ikke minst ønsker lederskapet være gode forbilder på dette området. For oss er det viktig å holde oppe ekteskapet mellom mann og kvinne, som Bibelens ideal og modell. Sunn barneoppdragelse der barn er elsket, blir ansvarlige og blomstrer, er et mål for oss.

D) Vi er en kropp
Ønsker at alle skal blomstre. Alle finne sin plass. Vi er alle en kroppsdel og har en plass på legemet. Sterke og blomstrende kvinner og menn som kommer inn i sitt fulle potensiale er viktig. Barna skal ha sin plass, som fullverdige individer i menigheten. Flere generasjoner sammen er vårt inderlige ønske. JF ønsker å være en menighet hvor hele bredden av mennesker med alle deres gaver og evner har sin plass og får bidra. For å komme dit er tjenestegavene sentrale i å utruste alle til tjeneste og funksjon.

III. D I S I P P E L S K A P

A) Jesus er Herre
Vi blir frelst gjennom bekjenne Jesus som Herre og vi ønsker å være etterfølgere av han med hele vårt liv. Dette vil si at han er Herre over relasjoner, økonomi, seksualitet mm. Vi tror at bibelen gir oss oppskriften for livet, det bibelen sier vil vi leve etter. Etterfølgelse betyr en livsstil av tro og lydighet. (Matt.10:39).

B) Grunnpakken
Frelse er mer enn å tro på Gud, bibelen beskriver flere momenter for bli en disippel av Jesus. Matt 28:19-20 nevner dåp og opplæring. Apg 2:37-38 nevner omvendelse, dåp i vann og dåp i DHÅ. Derfor vil vi legge vekt på å ta folk hele veien fra tro på Jesus til etterfølger av han gjennom omvendelse, dåp i vann og dåp i Den Hellige Ånd. Vår drøm er at nye blir vunnet, lagt til menigheten og gjort til disipler hele tiden. (Apg 2:41-42, Apg.2:47).

C) Jesu modell for disippelgjøring
Å følge Jesus er ikke bare å være en møtedeltager. Jesus sin plan for å vinne verden var å bruke mesteparten av sin tid på 12 + 70 personer. Han lærte dem ved å involvere dem aktivt i sitt liv og sin tjeneste. De observerte han og ble utfordret til å gjøre det han gjorde. Vi tror at dette er en modell for oss også! Vi ønsker å ha en kultur av disippelgjøring og ledertrening som alltid trener nye og gir muligheter for mer ansvar. (Matt 10, Luk 10, Matt 28).

D) Medvandring
Når Jesus involverte disiplene i livet sitt, lot han dem vandre tett på ham. De spiste sammen, bodde sammen og reiste sammen. På denne måten viste han dem livet med Gud. Paulus peker på dette når han gjentagende sier i brevene sine: «Bli mine etterfølgere, likesom jeg etterfølger Kristus!» (1.Kor 11:1, 1.Kor 4:14-15, Fil 3:17). Vi ønsker å kunne si dette! 


IV. G U D S  K R A F T 

A) Evangeliet om Guds Rike
Jesus forkynte at Guds Rike er kommet nær og viste oss hva det vil si. Han helbredet all sykdom, vekket opp døde, satt folk fri fra onde ånder og gav kjærlighet til de utstøtte. (Matt 4:23-24). Bill Johnson beskriver det som at «himmelen invaderer jorden». At alt som er hos Gud er gjort tilgjengelig for oss, nå. Vårt oppdrag er å bringe himmelen til jorden på alle områder av livet.

B) Demonstrasjon av kraft
Evangeliet er ment å bli forkynt med ord og demonstrert med kraft. Derfor er tegn, under og helbredelser, demonutdrivelser og oppvekking av døde en viktig del av Jesu befaling til oss. (Mark 16, Apg 5:15-16, Matt 10). I evangeliene og Apg. ser vi også at profetiske ord, kunnskapsord og engleaktivitet er viktige ingredienser i det kristne livet. Dette vil vi legge stor vekt på i Jesusfellesskapet.

C) For alle kristne!
Dette er ikke bare for predikanter og kristen-eliten, men Guds hjerte er at alle kristne skal ta del i dette. Dåpen i DHÅ. gir tilgang til disse gavene og vi ønsker å se alle nådegavene i funksjon. Vi tror det finnes en grunnpakke av åndelige gaver som alle kan fungere i, og at utfra dette vil det utvikle seg tjenester og evt. tjenestegaver. (1.Kor.12, Rom.12 og Ef.4:11). Vi vil trene alle i menigheten til å helbrede syke, kaste ut onde ånder, profetere osv.

D) Helhet
Jesus døde for vår helbredelse til ånd, sjel og kropp. Når han proklamerte at himmelen er kommet nær, har dette konsekvens for hele livet - også vårt indre liv. Hans vilje for oss er at vi skal oppleve å ha fred, trygghet, frihet og sunnhet. Derfor tror vi på og praktiserer indre helbredelse og befrielse, gjenopprettelse av brutte mennesker, relasjoner og familier. 

V. M I S J O N
 
A) Det store oppdraget
Vi er med i Guds store plan, å vinne menneskeheten tilbake! Dette var grunnen til at Jesus kom til jorden og døde for våre synder. Jesus sa: likesom faderen har sendt meg, sender jeg dere. (Joh 20:21) Misjonsbefalingen gjelder fortsatt. «Gå ut i all verden» er en stående befaling. Derfor vil vi være en apostolisk bevegelse, som trener og sender mennesker ut til verden. Dette oppdraget er for alle kristne og alle menigheter. (Matt 28, Mark 16)

B) Hverdagsvitner
Misjonsbefalingen gjelder ikke bare utover i verden, men også det å være vitner i våre omgivelser og vår hverdag. Vinne mennesker for Jesus og gjøre dem til disipler. Forkynne evangeliet i familie, nabolag, skole, arbeidsplass, bydel osv. Jesus sa til sine disipler at de skulle være hans vitner i Jerusalem, Judea, Samaria og like til jordens ender. (Apg 1:8) Det betyr at misjon begynner hjemme og så går det videre. Jesusfellesskapet er en misjonsbase for Bergen først, så verden.

C) Vekkelse, innhøstning og samfunnsforvandling
Menighetens tjeneste er i samfunnet. Vi samles sammen som familie for å ha fellesskap, bli styrket og utrustet. Men i hverdagen er menigheten spredt over alt i samfunnet for å være representanter for Jesus. Alle er misjonærer der de er for å vinne og disippelgjøre mennesker, men også for å være en forvandlingsagent. Vi ønsker å utruste alle i menigheten til å bringe Guds Rike til alle deler av samfunnet.

D) Nations Calling
Jesusfellesskapet er kalt til å være en misjonsbevegelse for å trene, sende og følge opp misjonærer i Norge, Skandinavia, Europa og like til jordens ender. All misjon er viktig, men vårt kall er primært til Europa. Vi tror at vår verdensdel skal få en ny sjanse før Jesus kommer igjen. Det har vært gitt mange profetiske ord de siste 30-40 årene om Norge og Bergens rolle i en stor innhøstning i Europa. Vi vil være en del av dette og jobbe sammen med alle som har det samme kallet.